Автентикация и електронно подписване с КЕП
За заявяване на електронните административни услуги и достъп до данните в сайта се изисква автентикация в сайта с квалифициран електронен подпис (КЕП) , както и полагане на квалифициран електронен подпис (КЕП) под заявление за електронна услуга. Квалифицирания електронен подпис (КЕП) трябва да е на юридическо лице и да Ви е издаден като лице, което представлява фирмата. КЕП трябва да съдържа данни за ЕИК на фирмата, Вашите ЕГН, Име и Фамилия.
За да се автентикирате в сайта или да подпишете един документ с квалифициран електронен подпис, трябва да притежават удостоверение (цифров сертификат) за КЕП, издаден от доставчик на удостоверителни услуги (ДУУ). Комисията за регулиране на съобщенията поддържа Регистър на доставчиците на удостоверителни услуги в България, издаващи удостоверения за квалифициран електронен подпис. От тези доставчици можете да закупите удостоверение за КЕП.
Не се допуска автентикиране или подписване с КЕП, който не съдържа информация за ЕГН на притежателя и ЕИК на юридическото лице, което се представлява от притежателя. |
Обща техническа информация за цифровите сертификати и полагането на електронен цифров подпис
ДУУ издава цифровия сертификат под формата на два електронни файла – един, който съдържа самия сертификат, част от който е и т. нар. публичен ключ и втори файл с т. нар. частен ключ. Частният ключ и сертификатът се използват за създаване на електронния цифров подпис. С помощта на публичния ключ получател на подписан електронен документ проверява електронния подпис, т.е. публичният ключ удостоверява, че документът е подписан от конкретен притежател на цифров сертификат за електронен подпис. В сертификата се съхраняват и данни за сроковете на валидност на сертификата, издателя на сертификата. В зависимост от вида на подписа могат да се съхраняват данни за притежателя: ЕГН, име, презиме, фамилия и др., както и за юридическото лице, което е представлявано от притежателя: ЕИК, наименование на юридическото лице и др.
В зависимост от това къде се съхраняват сертификатът за квалифициран електронен подпис и съответният частен ключ, съществуват два различни вида КЕП:
Локален;
Отдалечен (мобилен, облачен).
При локалния КЕП сертификатът с публичния ключ и частният ключ се съхраняват на смарт карта, собственост и под контрола на притежателя на КЕП. Лицето трябва да притежава и карточетящо устройство, необходимо за свързване на смарт картата с компютъра, от който ще се ползва КЕП. За подписване с локален КЕП, подписът се създава от специализиран софтуер, работещ на локалния компютър, където се намира подписвания документ и към който е свързано карточетящото устройство със смарт картата.
При отдалечен КЕП, наричан още мобилен или облачен, сертификатът с публичния ключ и частният ключ се намират на специален сървър, отдалечен спрямо мястото, на което се намира притежателят и е под управлението на ДУУ. Притежателят на КЕП не държи при себе си технически носител със сертификата и ключовете за подписване. Той комуникира със сървъра чрез програма, инсталирана на притежавано от него смарт устройство – мобилен телефон, таблет или друго. За създаването на подпис при този КЕП се ползва специализиран софтуер, инсталиран на този сървър.
И в двата случая за автентикиране или подписване, потребителят трябва да въведе ПИН код, известен само на него, за да бъде извършена автентикацията или подписването.
Сайтът предоставя възможност както за локално, така и за отдалечено подписване на документи. Към настоящия момент няма доставчици на отдалечен КЕП за юридически лица.
За да можете да ползвате локален КЕП е необходимо на Вашето устройства да бъдат инсталирани:
Валиден цифров електронен подпис (КЕП), издаден от доставчик, включен в списъка на доставчиците на удостоверителни услуги, установени/ акредитирани на територията на Република България:
o„Информационно обслужване“ АД - is-bg.net;
o„Борика“ АД - borica.bg;
o„Инфонотари“ ЕАД - infonotary.com;
o„Евротръст Технолъджис“ АД - evrotrust.com;
o„СЕП България“ АД - esign.bg.
Инсталацията на КЕП трябва да е изпълнена съгласно инструкцията на доставчика на удостоверителни услуги, който е издал Вашия КЕП, в зависимост от браузъра, чрез който достъпвате системата.
За допълнителни въпроси, моля да се обръщате към Вашия доставчик.
Програмата B-Trust BISS на „Борика“ АД за електронно подписване.
Не е необходимо програмата да бъде инсталирана, ако няма да подавате заявления за електронни услуги през сайта.
Програмата BISS трябва да свалите от страницата на доставчика https://www.b-trust.bg/client-center/software и да я инсталирате съгласно инструкциите за инсталация и настройки на BISS: https://www.b-trust.bg/attachments/BtrustPrivateFile/25/docs/Instruktsiya-za-instalirane-i-nastroyka-na-BISS.pdf.
За допълнителни въпроси, свързани с инсталацията на BISS, моля да се обръщате към доставчика „Борика“ АД.
Преди да се автентикирате в сайта или подпишете, свържете към устройството през което достъпвате сайта, смарт картата, на която се намира Вашия сертификат за електронен подпис.
За подписване е необходимо преди да подпишете да стартирате програмата BISS.
Проверка на готовността за локално подписване можете да направите чрез функционалност „Тестово подписване“.